Loimaan seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry

Yhdistys on perustettu vuonna 2004, ja sen toiminta-alue käsittää tällä hetkellä yhdeksän kuntaa. Varsinais-Suomessa toimimme Loimaan, Oripään, Pöytyän, Koski Tl, Marttilan sekä Auran kuntien alueella. Vuonna 2019 yhdistyksen toiminta laajeni Kanta-Hämeen puolelle käsittäen Ypäjän, Jokioisten ja Humppilan kuntien alueet. Kohderyhmänä on omaishoitajat, entiset omaishoitajat, omaishoitoa harkitsevat sekä muut omaishoidosta kiinnostuneet. Lisäksi teemme yhteistyötä eri kunnallisten tahojen, muiden yhdistysten sekä oppilaitosten kanssa.

Yhdistyksen tarkoituksena on toimia omaishoitajien sekä vanhusten, vammaisten ja pitkäaikaissairaiden aseman parantamiseksi ja tukemiseksi. Lisäksi tarkoituksena on kehittää omaishoitajien sekä vanhusten, vammaisten ja pitkäaikaissairaiden palveluita ja tukitoimia toiminta-alueellaan. Autamme omaishoitajia jaksamaan järjestämällä vertaistoimintaa, virkistystilaisuuksia, retkiä, koulutusta sekä ohjausta, edunvalvontaa ja neuvontaa.

Yhdistyksen rahoituspohja muodostuu STEA:lta (sosiaali- ja terveysministeriön avustuskeskus) vuosittain haettavasta omaishoitoon kohdennetusta avustuksesta. Veikkausvoittorahoista myönnettävällä rahoituksella yhdistys järjestää Omaishoitajaliiton  koordinoimaa OmaisOiva- toimintaa. OmaisOiva- toimintaa toteutetaan lähialuetoimintana, mikä tarkoittaa osallistumismahdollisuuksien ja palvelujen viemistä mahdollisimman lähelle asiakasta.

Yhdistyksen omarahoitus muodostuu puolestaan jäsenmaksutilityksistä, muilta yhdistyksiltä, säätiöiltä ja kunnilta haettavista toiminta-avustuksista. Toimintansa tukemiseksi yhdistys voi lisäksi vastaanottaa avustuksia, lahjoituksia ja testamentteja sekä toimeenpanna asianmukaisen luvan saatuaan varainkeräyksiä, arpajaisia ja myyjäisiä. Yhdistyksen oman varainkeruun turvin järjestämme erilaisia virkistystapahtumia, kuten kesäretken, kesäteatteriretken sekä perinteisen joulujuhlan.

OmaisOiva-, sekä yhdistyksen toiminta ovat kaikille avointa. Osallistuminen ei edellytä yhdistyksen jäsenyyttä tai kunnan kanssa solmittua omaishoitosopimusta. Pääasiassa toimintaa osallistuminen on maksutonta eikä vaadi ennakkoilmoittautumista. Mikäli omavastuuta kuitenkin peritään tai ilmoittautuminen on tarpeen, mainitaan niistä erikseen toiminnan kuvauksen yhteydessä. Neuvonta, ohjaus, vertaisryhmät ja koulutustilaisuudet ovat kuitenkin aina maksuttomia. Yhdistyksen omarahoituksella järjestämissä tilaisuuksissa voimme tarjota jäsenetuna edullisempaa omavastuuta yhdistyksen jäsenille.

Loimaan seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry:n hallinnoi Loimaan keskustassa Olohuone-tilaa (os. Heimolinnankatu 3, 32200 Loimaa). Yhdessä tekeminen, tuttujen näkeminen ja ajatusten vaihtaminen keskustellen on meille sydämen asia. Olohuone on paikka parantaa maailmaa ja tila toteuttaa toimeliaisuutta. Oma olohuone – kaikille meille!

Olohuone on auki vapaaehtoisten toimesta ympäri vuoden tiistaisin ja perjantaisin klo 10.00-13.00. Lisäksi siellä järjestetään runsaasti muuta toimintaa, kuten erilaisia teematilaisuuksia, vertaisryhmiä ja virkistystä. Sosiaali- ja terveysalla toimivien yhdistysten on mahdollista käyttää tilaa toimintaansa lähtökohtaisesti ilta-aikaisin. Yksityishenkilöille, yrityksille tai muille kuin em. yhdistyksille, emme voi valitettavasti antaa tilaa käyttöön omaan toimintaansa.

Loimaan seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry
Olohuone